Omenamehu.org
PURISTAMO · MEHUWIKI · TALK
03.09.2010, 16:45:53 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

iTried.org: Apple iPhone 4 · Sony Handycam DCR-DVD201E · M-Audio Audiophile 2496
Snadiomena.net: Mozilla kiertää Applen selainpolitiikan Firefox Homella · Apple ohitti Microsoftin maailman arvokkaimpana teknologiayrityksenä · Microsoft mukana Applen tulevassa julkistustilaisuudessa
Uutiset: Katso myös listaus näppäinoikoteistä.

Etusivu   Ohjeet Haku Tietosuoja Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Uusi Airport Extreme ja 6 ethernet-laitetta  (Luettu 2266 kertaa)
prisoner
Kypsä
**

Profiili WWW
« : 17.03.2007, 08:09:39 »

Voisiko joku antaa vinkin miten rakentaa edullisesti kotiverkko, johon kuuluu WLAN-laitteiden lisäksi kuusi langallista ethernet-liitäntää käyttävää laitetta?

Tukiasemaksi tulee uusi Airport Extreme. Siihen pitää sitten ilmeisesti iskeä kiinni joku toinen reititin, että saa kaikki vermeet linjoille... Mites homma kantsii rakentaa ja mitä laitetta suosittelette noiden lisäporttien saamiseksi?

Onnistuuko konffailut matti meikäläiseltä vai vaaditaanko verkkogurun opintoja?
tallennettu

Julle
Kypsä
**

Profiili
« Vastaus #1 : 17.03.2007, 10:07:18 »

No mulla oli kaapelimodeemin perässä d-linkin kytkin, jossa oli piuhaa vaativat laitteet kiinni, ja sitten myös airport express. Saman luulisi onnistuvan extremelläkin. Mitään konffauksia ei expressin salauksen lisäksi tarvinnut tehdä, vaan kaikki laitteet löysivät osoitteensa automaattisesti.

Sitten halusin tulostimen myös verkkoon, jolloin piti laittaa kaikki NAT:n taakse jotta sain tulostimelle kiinteän ip:n ja kun ei niitä ulkosia ip-osoitteitakaan saanut kovin montaa. Nyt on sitten kaapelimodeemin perässä reititin, jossa on kiinni tuo kytkin ja airport express. Toimii samoin ilman konffaamista kuin ennekin, mutta nyt osoitteet ovat paikallisia. Kytkin on siis vain laajentamassa reitittimen porttien määrää.

Hinnaksi tuli joku 15e reititin, 10e kytkin (käytettyjä) ja sitten tuo airport express.

Eli sun tapauksessa etsisin jonkun reitittimen , jossa on tarpeeksi monta porttia ja yhteen tulisi airport ja loppuihin muut laitteet. Varmaan niihin extremen tyhjiinkin portteihin voi laittaa osan laitteista.
tallennettu
prisoner
Kypsä
**

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 17.03.2007, 10:31:44 »

Suunnittelu meni niin mutkikkaaksi, että oli pakko piirtää kaavio Smiley Alustavasti olen päätymässä tällaiseen suunnitelmaan...

Eli modeemissahan on jo useampi LAN ja toisella tukiasemalla saa B ja G -laitteet toimimaan N-verkon hidastumatta. Eikö?

Kommentoikaa vapaasti...

[ylläpito on poistanut liitteen vanhentuneena]
tallennettu

ralf
Käynyt

Omnia mea mecum porto

Profiili
« Vastaus #3 : 17.03.2007, 10:42:22 »

Suunnittelu meni niin mutkikkaaksi, että oli pakko piirtää kaavio Smiley Alustavasti olen päätymässä tällaiseen suunnitelmaan...

Eli modeemissahan on jo useampi LAN ja toisella tukiasemalla saa B ja G -laitteet toimimaan N-verkon hidastumatta. Eikö?

Kommentoikaa vapaasti...

Voit jättää toisen tukiaseman pois ja liittää loput laitteet suoraan adsl modeemiin. N-verkko ei hidastu B ja G laitteista omien tietojeni mukaan.
tallennettu

"Why join the navy if you can be a pirate?" -Steve Jobs
"I'm a clot, I ruined my car, AND I WON!" ~-Jeremy Clarkson
"It's no wonder Michael Schumacker retired; he's slower than me!"  -James May

MBP 2,16Ghz, iPhone
Halmkrona
Tuore
*

Profiili
« Vastaus #4 : 17.03.2007, 10:48:38 »

Ainakin täällä verkon jako onnistui siten, että iskin verkkokaapelin ja 2 konettani kiinni verkkokytkimeen, ja nettiyhteys jakautui automaattiseti molempien koneiden välille. Kytkin tunnisti itse, mitä minkäkin piuhan päässä on. Eri asia sitten on, kuinka moneen koneeseen nettiyhteytesi on jaettavissa. Monella palveluntarjoajalla yhteyden voi jakaa korkeintaan viiteen koneeseen.

Luulisin, että voisit laittaa verkkokaapelisi, ne 6 laitetta ja airport extremen kytkimeen, ja kaiken pitäisi hoitua sillä, jos operaattorisi tarjoaa noin moneen koneeseen jaon. Korjatkoon tätä lukeva verkkoguru väitökseni, jos olen aivan väärässä.

Itse asiassa oma 8-porttinen kytkimeni on tällä haavaa käyttämättömänä. Haluaisitko mahdollisesti ostaa sen halvalla pois? Jos asut stadissa, testaaminenkin onnistuisi.

tallennettu
mikian
Kypsä
**

Choose again.

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 17.03.2007, 11:28:47 »

Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun ADSL-modeemin jälkeen laittaa reitittimen, eli ISP:ltä käytetään ainoastaan yksi julkinen IP-osoite. Reittimen yhteydessä on hyvä olla samalla palomuuri, niin saa kätevästi koko oman verkon palomuurattua. Reitittimen jälkeen sitten vain tarpeelliset laitteet kiinni siten, millä saa helpoiten/parhaiten, eli tarpeellinen määrä kytkimiä ja tukiasemia. Tällöin kaikki laitteet ovat samassa verkossa ja näkevät toisensa ja pääsevät tarvittaessa toisen laitteiden tarjoamiin palveluihin kiinni.

Tuo, että ISP "sallii" yhteyden jakamisen viiden laitteen kesken ei ole aivan täsmällinen. Eli ei ne pysty kieltämään eikä säätämään, kuinka monta laitetta verkkoon kytketään, sen ne säätää, että sinulle tarjotaan korkeintaan viisi julkista IP-osoitetta, mutta NAT:ksella ei tarvita kuin ainoastaan yksi. NATin takana voi olla sitten vaikka minkälainen ja kokoinen verkko.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2007, 11:31:39 kirjoittanut mikian » tallennettu
prisoner
Kypsä
**

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 17.03.2007, 11:36:56 »

Voit jättää toisen tukiaseman pois ja liittää loput laitteet suoraan adsl modeemiin. N-verkko ei hidastu B ja G laitteista omien tietojeni mukaan.

Mä olen ollut eri käsityksessä. Eikös se airportti pidä kytkeä 5GHz taajuudelle, jotta paras nopeus saadaan. Ja sillä taajuudella ei enää toimi b/g-laitteet...
tallennettu

iCaine
Vieras
« Vastaus #7 : 17.03.2007, 11:57:08 »

Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun ADSL-modeemin jälkeen laittaa reitittimen, eli ISP:ltä käytetään ainoastaan yksi julkinen IP-osoite. Reittimen yhteydessä on hyvä olla samalla palomuuri, niin saa kätevästi koko oman verkon palomuurattua. Reitittimen jälkeen sitten vain tarpeelliset laitteet kiinni siten, millä saa helpoiten/parhaiten, eli tarpeellinen määrä kytkimiä ja tukiasemia. Tällöin kaikki laitteet ovat samassa verkossa ja näkevät toisensa ja pääsevät tarvittaessa toisen laitteiden tarjoamiin palveluihin kiinni.

Tuo, että ISP "sallii" yhteyden jakamisen viiden laitteen kesken ei ole aivan täsmällinen. Eli ei ne pysty kieltämään eikä säätämään, kuinka monta laitetta verkkoon kytketään, sen ne säätää, että sinulle tarjotaan korkeintaan viisi julkista IP-osoitetta, mutta NAT:ksella ei tarvita kuin ainoastaan yksi. NATin takana voi olla sitten vaikka minkälainen ja kokoinen verkko.
Taitaa useimmat modeemit olla varustettuna tuolla reitittävällä ominaisuudella + NATilla. Osa vaan tehda-asetuksilla tulee siltaavana, jolloin se jakaa julkisenverkon osoitteita koneille. Siitä sitten vaan jakamaan sitä adsl-reitittimeltä tulevaa ethernetiä kytkimellä niin usealle koneelle kun sisäverkko antaa periksi /24 maskilla sinne saa sen reilun 250 konetta kiinni... Ja NAT hoitaa homman niin, etä tosiaan ulos ei näy kuin yksi osoite ja sisällä kaikki on omassa verkossa. Saa kiinni verkkolevyjä ja tulostimia.
tallennettu
Halmkrona
Tuore
*

Profiili
« Vastaus #8 : 17.03.2007, 12:14:51 »

Jos verkkogurujen neuvojen jälkeen päädyt kytkimen hankintaan, ota ihmeessä yhteyttä minuun. Saat puoli-ilmaiseksi täysin toimivan D-linkin 8-porttisen kytkimen. Se jäi minulta ylimääräiseksi, kun hommasin modeemin, jossa on 4-porttinen kytkin.
tallennettu
prisoner
Kypsä
**

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 17.03.2007, 12:19:30 »

Jos verkkogurujen neuvojen jälkeen päädyt kytkimen hankintaan, ota ihmeessä yhteyttä minuun. Saat puoli-ilmaiseksi täysin toimivan D-linkin 8-porttisen kytkimen. Se jäi minulta ylimääräiseksi, kun hommasin modeemin, jossa on 4-porttinen kytkin.

OK, Kiitos tarjouksesta. Palaan asiaan kun on siinä vaiheessa suunnitelmat. Vielä ei ole kaikkia noita laitteitakaan hommattu. Eikä vielä ole edes kämppää, johon ton verkon rakentas. Suunnitteluvaihe siis menossa Smiley
tallennettu

Bob the Builder
Vuosikerta

Jyrkkä ehkä™

Profiili
« Vastaus #10 : 17.03.2007, 12:35:41 »

Mä olen ollut eri käsityksessä. Eikös se airportti pidä kytkeä 5GHz taajuudelle, jotta paras nopeus saadaan. Ja sillä taajuudella ei enää toimi b/g-laitteet...

Kyllä se on juuri näin että Airport Extreme toimii joko 5 tai 2,4 GHz:in taajuudella. Täysi nopeus vaatisi 5 gigan taajuuden, jolloin b/g-laitteet tippuvat pois pelistä. Arstechnica kertoo asiasta lisää.
tallennettu
lumppujussi
Ylivuotinen

mokoma punkero

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 17.03.2007, 12:48:36 »

Kyllä se on juuri näin että Airport Extreme toimii joko 5 tai 2,4 GHz:in taajuudella. Täysi nopeus vaatisi 5 gigan taajuuden, jolloin b/g-laitteet tippuvat pois pelistä. Arstechnica kertoo asiasta lisää.
Ja eikös se hidastu a-yhteensopivassa tilassakin vaikka 5 GHz:n taajuus onkin käytössä...
tallennettu

Bob the Builder
Vuosikerta

Jyrkkä ehkä™

Profiili
« Vastaus #12 : 17.03.2007, 12:57:22 »

Ja eikös se hidastu a-yhteensopivassa tilassakin vaikka 5 GHz:n taajuus onkin käytössä...
Mikäli minä ymmärrän tuon oikein niin se hidastuu hitaimman laitteen tasolle, kuitenkin vain silloin kun liikennettä hitaampaan laitteeseen esiintyy. Vähän kimurantti homma tämä on. Applen nopeusjulistus on kyllä yltiöoptimistinen ja toteutuu kyllä vain optimaalisissa oloissa verkossa, jossa on vain n-laitteita. Näin minä olen lukemani ymmärtänyt. Lähteitä on useita, mutta tulokset hyvin samantapaiset.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.9 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Ylläpito: mehumaija@omenamehu.org
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.712 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.