|
|
timojaask
Tuore
|
 |
« Vastaus #1 : 28.09.2007, 19:28:26 » |
|
Muuten kiva softa ja aluksi olin varma että tämän minä hankin, mutta kaupassa selvisi että suomi oikoluku ei ole saatavilla iWorkille, joten jouduin hankkimaan Microsoft Officen. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lakiopaalu
|
 |
« Vastaus #2 : 28.09.2007, 20:09:15 » |
|
Muuten kiva softa ja aluksi olin varma että tämän minä hankin, mutta kaupassa selvisi että suomi oikoluku ei ole saatavilla iWorkille, joten jouduin hankkimaan Microsoft Officen.  Soikko(saa toimimaan ainakin aiempien Pagesin versioiden kanssa, muistelen että joku kokeili tuoreimmankin kanssa)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
– I'm just a gun for hire, a Mac-inist for rent. – yksi C2D-prossu, 8 GB RAM, NVidia 7300GT w. 256 MB VRAM, läjä kovalevyjä, kaikki tuo tornikotelossa – ja käyttiksenä Mac OS X: Dat's enuff, me iz happymeal 
|
|
|
humppake
Tuore
|
 |
« Vastaus #3 : 29.09.2007, 09:47:28 » |
|
Muuten kiva softa ja aluksi olin varma että tämän minä hankin, mutta kaupassa selvisi että suomi oikoluku ei ole saatavilla iWorkille, joten jouduin hankkimaan Microsoft Officen.  Soikko(saa toimimaan ainakin aiempien Pagesin versioiden kanssa, muistelen että joku kokeili tuoreimmankin kanssa) Suomen kielen tavutus lienee kuitenkin yhä ratkaisematta?  Oikoluvun puutteen kanssa vielä jotenkin selviää (eikä sitä tosiaan edes ole, jos Soikko jatkaa toimimistaan [*kop* *kop* *kop*]), mutta käsin tavuttaminen ei ole oikein mielekästä... Edit: fiMUGin Pages 2.0:n arvostelussa kerrotaan aika perusteellisesti tuosta tavutusongelmasta.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 29.09.2007, 09:57:29 kirjoittanut humppake »
|
tallennettu
|
fitter, happier, more productive
|
|
|
MjP2
Kypsä

|
 |
« Vastaus #4 : 30.09.2007, 01:02:12 » |
|
Paitsi, että käsin tavuttaminen ei ole mielekästä, se ei ole mahdollista, kun tuki pehmeälle tavuviivalle puuttuu (eli tavuviivalle, joka tulee näkyviin vain tarvittaessa) Nuo tuolloin purnaamani seikat näyttävät valitettavasti olevan edelleen ratkaisematta. Kipeimmin kaipaisin tukea automaattisille kuvateksteille, jotta uskaltaisin alkaa dippaani tuolla kirjoittaa... MjP2
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 30.09.2007, 01:04:31 kirjoittanut MjP2 »
|
tallennettu
|
Dieser Eintrag wurde maschinell geschrieben und braucht keine Unterschrift.
|
|
|
Boogieman
Ylivuotinen

Apple-Günther
|
 |
« Vastaus #5 : 30.09.2007, 11:38:38 » |
|
Herra varjelkoon, että ihmiset käyttäisivät tekstinkäsittelyohjelmaa vain tekstin käsittelyyn ja tuottamiseen, eivätkä taittamiseen.  No, tämä on vaan tällaisen taittajanrentun mielipide asiasta... Kaipa niillä pitäisi pystyä palstaa tekemään, mutta onko se tavutuksen puute ihan oikeasti ongelma? InDesignissa toimii kyllä ihan hyvin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Minä muuraan, rappaan, maalaan, lakkaan, tikkaan, toppaan, täytän lintuja ja olen tinuri. flickr™
|
|
|
MjP2
Kypsä

|
 |
« Vastaus #6 : 01.10.2007, 12:06:05 » |
|
pitäisi pystyä palstaa tekemään, mutta onko se tavutuksen puute ihan oikeasti ongelma? InDesignissa toimii kyllä ihan hyvin.  On se hieman turhauttavaa, että sellainen, joka on onnistunut jo 80-luvun lopulla, ei ole enää mahdollista (törmäsin kirjastossa Mac-oppaaseen, jossa kerrottiin, kuinka pehmeä tavuviiva tehtiin Mac Writessä joskus muinoin). Näen toki hymiösi, mutta mainitsen varmuuden vuoksi, että InDesign on useimmille ylimitoitettu ja liian kallis. Enimmäkseen subjektiivinen näkemykseni on, että sitä ei ole kovin kiva käyttää muutenkaan. Pages on siinä hintaluokassa, että sen voisi vaikka ostaakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Dieser Eintrag wurde maschinell geschrieben und braucht keine Unterschrift.
|
|
|
timojaask
Tuore
|
 |
« Vastaus #7 : 02.10.2007, 16:02:07 » |
|
Soikko(saa toimimaan ainakin aiempien Pagesin versioiden kanssa, muistelen että joku kokeili tuoreimmankin kanssa) OK, kiitos infosta! Olisi pitänyt kysyä foorumilla ennen kuin menin ostamaan. Mutta niin kävi että jostain syystä Turun Humac - Apple myymälässä myyjät eivät olleet tarpeeksi asiantuntevia, tai ehkä he vain halusivat kaupata minulle kalliimpaa vaihtoehtoa. Valitettavasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Boogieman
Ylivuotinen

Apple-Günther
|
 |
« Vastaus #8 : 02.10.2007, 19:12:22 » |
|
pitäisi pystyä palstaa tekemään, mutta onko se tavutuksen puute ihan oikeasti ongelma? InDesignissa toimii kyllä ihan hyvin.  On se hieman turhauttavaa, että sellainen, joka on onnistunut jo 80-luvun lopulla, ei ole enää mahdollista (törmäsin kirjastossa Mac-oppaaseen, jossa kerrottiin, kuinka pehmeä tavuviiva tehtiin Mac Writessä joskus muinoin). Näen toki hymiösi, mutta mainitsen varmuuden vuoksi, että InDesign on useimmille ylimitoitettu ja liian kallis. Enimmäkseen subjektiivinen näkemykseni on, että sitä ei ole kovin kiva käyttää muutenkaan. Pages on siinä hintaluokassa, että sen voisi vaikka ostaakin. Kyllähän sinä tuossa oikeasti ihan oikeassa olet. Pitäisi tuolla pystyä tekemään yksinkertainen palstoitettu ja tavutettu sivu. InDesign on tosiaan hintaluokassaan vähän toista maata. Oikeastaan iWorkiin saisi sisältyä jonkinmoinen kevyt ja pelkistetty taitto-ohjelma. Saisi porukka tehtyä kevyitä taittoja, eikä työkseen taittavat saisi niitä "puolet työstä tehty valmiiksi-taittoja" kirjoittajilta. Niissä "valmiiksi taitetuissa" dokkareissa kun on aina se suurin määrä turhaa työtä, kuten varmasti tiedätkin. No, tuli kirjoitettua hieman asian ulkopuolelta alkujaankin. iWork olisi kyllä mielenkiintoinen paketti. Ei vaan ole tullut hommattua, kun on tuo Office. Mieluummin olisin kyllä ilman sitä. PS: kiva, että näit hymiöni. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Minä muuraan, rappaan, maalaan, lakkaan, tikkaan, toppaan, täytän lintuja ja olen tinuri. flickr™
|
|
|
|
Lakiopaalu
|
 |
« Vastaus #9 : 02.10.2007, 20:19:00 » |
|
^ Luoja varjelkoon ja sääliköön pientä taittaja-parkaa noilta "valmiiksi taitetuilta"... itse annan aina aineisto-ohjeeksi tekstien suhteen RTF-muodon – mitä halvemmalla jotain taittoa teen, sitä todennäköisemmin jopa Wörd- ym. dokkarit lähtee bumerangina takaisin kirjoittajalle.
Mitä puhtaampi teksti, ilman ylimääräisiä tyylimäärittelyjä ym., sen parempi. Kursivoinnit ja lihavoinnit tietysti – mutta aikoinaan esim. Wördin alleviivaukset aiheuttivat mielenkiintoisia ongelmia taittoon tuotuna.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
– I'm just a gun for hire, a Mac-inist for rent. – yksi C2D-prossu, 8 GB RAM, NVidia 7300GT w. 256 MB VRAM, läjä kovalevyjä, kaikki tuo tornikotelossa – ja käyttiksenä Mac OS X: Dat's enuff, me iz happymeal 
|
|
|
Boogieman
Ylivuotinen

Apple-Günther
|
 |
« Vastaus #10 : 02.10.2007, 21:47:53 » |
|
^ Luoja varjelkoon ja sääliköön pientä taittaja-parkaa noilta "valmiiksi taitetuilta"... itse annan aina aineisto-ohjeeksi tekstien suhteen RTF-muodon – mitä halvemmalla jotain taittoa teen, sitä todennäköisemmin jopa Wörd- ym. dokkarit lähtee bumerangina takaisin kirjoittajalle.
Mitä puhtaampi teksti, ilman ylimääräisiä tyylimäärittelyjä ym., sen parempi. Kursivoinnit ja lihavoinnit tietysti – mutta aikoinaan esim. Wördin alleviivaukset aiheuttivat mielenkiintoisia ongelmia taittoon tuotuna.
Välilyönnein totoeutetut tabuloinnit ovat varsinkin juhlaa poistella.  Onneksi ainakin joillakin ihmisillä tuntuu olevan hämmästyttävä kyky ottaa onkeensa, kun neuvotaan. Kaikilla taas ei. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sirpete
Tuore
|
 |
« Vastaus #11 : 13.10.2007, 12:24:04 » |
|
Varsinainen ongelma on tavutuksen puute Keynoten kanssa. On todella vaikeaa tehdä hyviä kalvoja esitettäväksi, kun suuri osa oikeasta laidasta jää tyhjäksi. Edes se pehmotavuviiva olisi pieni apu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|