Omenamehu.org
PURISTAMO · MEHUWIKI · TALK
29.08.2008, 08:57:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Snadiomena.net: Sewellinkään USB-to-DVI -adapteri ei häikäise · Elgaton uusitut Hybrid ja Diversity sekä uusi DTT Deluxe testissä · Suojaa ja vaihtoehtopinnoitetta iPhone 3G:lle Macallylta
Omenafarmi: Saavumme asemalle. Junasta poistuessanne varokaa junan ja laiturin välissä olevaa rakoa. · iPhone 3G:n hinnoittelu julki · Sonera tuo iPhonen Suomeen
Macsanomat: snadiomena.net: testissä iPhone 3G -suojia ja kuulokkeita, digitv-palikoita ja Aperture 2.1 · MagSafe-liittimen rasitusongelma · Syksyn 2008 ensimmäinen MUGi-ilta
Uutiset: Omenamehu.orgin IRC-kanavaksi on vaihtunut #omenamehu, vanhan #omenamehu.orgin sijaan.

Etusivu   Ohjeet Haku Tietosuoja Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Revontulia  (Luettu 1890 kertaa)
Kurko
Kypsä
**

(KapteeeniKyttääjä)

Profiili WWW
« : 19.01.2008, 16:30:31 »

Törmäsi tossa sivuun missä oli revontulia kuvailtu. niin kuinkas noita revontulia tulisi kuvata?? millaisilla suljinajoilla/aukoilla vois lähteä kokeilemaan??
tässä muute vielä linkki http://www.taringa.net/posts/imagenes/913182/Aurora-polar,-fotos-hermosas---yapa.html
mielestäni kaksi alinta oli kyllä parhaimpia.
tallennettu

MacMini 1.83Dual superdrive - 1GB 667ddr2 - 400gb
Macbook 13" 2.16GHZ/1GB/160GB OS X Leopard
Пхото-Гӵнтхер
Ylivuotinen

Ilonpilaaja

Profiili
« Vastaus #1 : 19.01.2008, 16:49:57 »

Koskaan ei ole ollut mahdollista päästä kuvaan revontulia, mutta perstuntumalta vois sanoa, että jalusta, pieni aukko ja pitkä valotusaika vois olla sellainen millä onnistuisi...
tallennettu

araneva
Kypsä
**

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 20.01.2008, 17:35:50 »

Koskaan ei ole ollut mahdollista päästä kuvaan revontulia, mutta perstuntumalta vois sanoa, että jalusta, pieni aukko ja pitkä valotusaika vois olla sellainen millä onnistuisi...

Mitä olen itse kuullut on juuri päin vastoin, iso aukko ja melko lyhyet ajat, kork. 30 sek.
tallennettu
Fool on the hill
Käynyt

Jepulis

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 20.01.2008, 17:43:00 »

Mulla on myös sellanen mielikuva siitä, että suurella aukolla ja pienellä ajalla, muuten menee suttuseks ja tähtien liike näkyy. Nyt jostain luin, että on alkamassa aktiivinen auringonpilkkujen jakso, jolloin kai voisi olla mahdollista nähdä revontulia. Kaksi kertaa olen täällä Helsingissä nähnyt ja kerran jopa kuvannut. Viimeksi 1 1/2 vuotta sitten kesällä.
tallennettu

"Treat the earth well: it was not given to you by your parents, it was loaned to you by your children. We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Ancient Indian Proverb
--------------------------------------
Kamerarojekti -> http://bwportfolio.com/projekti/
Пхото-Гӵнтхер
Ylivuotinen

Ilonpilaaja

Profiili
« Vastaus #4 : 20.01.2008, 18:28:46 »

Mitä olen itse kuullut on juuri päin vastoin, iso aukko ja melko lyhyet ajat, kork. 30 sek.
Ilmeisesti hieman eri käsitys pitkästä ja lyhyestä ajasta Roll Eyes Itsellä oli mielessä joku maks. 15 sek. Tosin nyt kun miettii, niin aika isoa aukkoa siinä joutuu pitämään...
tallennettu

araneva
Kypsä
**

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 20.01.2008, 18:36:02 »

Ilmeisesti hieman eri käsitys pitkästä ja lyhyestä ajasta Roll Eyes Itsellä oli mielessä joku maks. 15 sek. Tosin nyt kun miettii, niin aika isoa aukkoa siinä joutuu pitämään...

2,8 on kuulemma noissa hommissa pimeä Shocked
tallennettu
Boogieman
Ylivuotinen

Apple-Günther

Profiili
« Vastaus #6 : 20.01.2008, 18:47:13 »

Minä en tiedä. Ne pari, mitkä edes olen kuvannut (miksihän niitä ei tullut ikinä kuvattua filkka-EOSillakaan?), olen napsinut Canonin pokkarilla.

Jos oikein muistan taisin säätää manuaali-valotusaika-asennossa valotusajan tappiin, eli kolmeen kymmeneen sekuntiin.

Click —> Flickr

PIAF:
Eihän tuo mikään mallikuva sitten tosiaankaan ole.
Täällä oli ehkä valokuvanäyttelyssä joskus aikamoisen hienojakin shotteja.

Ja tein duunikeikkaillessa painolevyt erääseen kirjaan, joka oli oikeastaan pelkkä kuvateos revontulista. Se kaveri oli viettänyt aikaa tunturissa aika paljon.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2008, 18:49:09 kirjoittanut Boogleman » tallennettu

Minä muuraan, rappaan, maalaan, lakkaan, tikkaan, toppaan, täytän lintuja ja olen tinuri.
flickr™
Whig
Tuore
*

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 21.01.2008, 11:50:44 »

2,8 on kuulemma noissa hommissa pimeä Shocked

Jos oikein muistan mitä Willamon Heikki viimeksi sanoi, kun häntä olin kuuntelemassa niin nelosen aukolla nelisen sekuntia ja iso neljäsataa olisi hyvä nyrkkisääntö revontulia kuvaillessa.
tallennettu

--
http://www.petrilopia.net/ <- Valokuvia ja muuta roskaa
rutja
Tuore
*

Profiili
« Vastaus #8 : 25.01.2008, 07:39:17 »

Suuri aukko ja aika jotain välillä 8-15 sekuntia tulien voimakkuudesta riippuen. Puoli minuuttia on jo liikaa - tähdet ehtivät liikkua sen verran että näkyvät kuvassa viiruna. Tuletkin usein seilaavat voimakkaasti, joten suttua tulee taas pitkällä ajalla. Kaukolaukaisin ja peilin lukitus auttaa tietenkin vähentämään tärähtelyjä.
Muutama kuva taivaan tulista löytyy www.karhukuusamo.com - käykää kurkkaan.

Toivotaan kunnon tulia keväälle.
tallennettu
araneva
Kypsä
**

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 25.01.2008, 08:05:50 »

Suuri aukko ja aika jotain välillä 8-15 sekuntia tulien voimakkuudesta riippuen. Puoli minuuttia on jo liikaa - tähdet ehtivät liikkua sen verran että näkyvät kuvassa viiruna. Tuletkin usein seilaavat voimakkaasti, joten suttua tulee taas pitkällä ajalla. Kaukolaukaisin ja peilin lukitus auttaa tietenkin vähentämään tärähtelyjä.

Olipas hienoja kuvia Grin
tallennettu
Nuno
Ylivuotinen

Änkyrä

Profiili
« Vastaus #10 : 25.01.2008, 08:22:43 »

Olipas hienoja kuvia Grin
Upeita kuvia kyllä.

n.
tallennettu

Talking without thinking is like shooting without aiming. -Dixie Chicks
"The truth, as always, will be far stranger." - Arthur C. Clarke
last.fm flickr
Isovarvas
Kypsä
**

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 22.06.2008, 22:26:32 »

Joitain vuosia sitten tuli kuvattua repoja. Opiskelijana oli aikaa kukkua yöt läpeensä milloin missäkin hommissa. Nyt ei enää jaksa. Kuvattu Provia 400F:lle, aukko f/2.8 tai suurempi (jos olisi), valotusajat mutulla repojen kirkkauden mukaan siten, että maksimin määrää tähtien viiruuntuminen. 24 mm linssillä muistaakseni 20 tai 25 sekuntia oli maksimi, siihen löytyy joku kaavakin jostain, eli maksimi valotusaika jolloin pistemäiset kohteet säilyvät vielä pisteinä on suhteessa objektiivin polttoväliin.

http://www.student.oulu.fi/~ptalviti/repo02.html

Digillä repoja kuvatessa tuppaa vihreät menemään luonnottomiksi, filmi toistaa sävyt luonnolisempina.
tallennettu

Veni vidi vitsi vitsi
Veikka
Ylivuotinen

Hell Ain't A Bad Place To Be

Profiili
« Vastaus #12 : 22.06.2008, 22:34:37 »

Upeita!
tallennettu

"Parempi hallita helvetissä kuin palvella taivaassa."
Runawayboy
Kypsä
**

Bold's BarberShop

Profiili
« Vastaus #13 : 23.08.2008, 00:14:16 »

Vanha tredi mutta fak dät!
Noi revontulikuvat ovat todellakin upeita. Yks mun ystävä väittää kivenkovaa että se kuulee revontulet. Niin minäkin joskus, mutta nykyään on jo sellainen tinnitus että hyvä kun vellikellon kuulee. Tässä kuitenkin savupiipunnokasta otettu amatöörifoto täysikuusta halvalla digikameralla. Livenä näkymä oli aivan uskomattoman kaunis, tietenkin.

tallennettu

How can we fail in such a wonderful world?
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Ylläpito: mehumaija@omenamehu.org
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 2.309 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.