Kurko
Kypsä

(KapteeeniKyttääjä)
|
 |
« : 19.01.2008, 16:30:31 » |
|
Törmäsi tossa sivuun missä oli revontulia kuvailtu. niin kuinkas noita revontulia tulisi kuvata?? millaisilla suljinajoilla/aukoilla vois lähteä kokeilemaan?? tässä muute vielä linkki http://www.taringa.net/posts/imagenes/913182/Aurora-polar,-fotos-hermosas---yapa.htmlmielestäni kaksi alinta oli kyllä parhaimpia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
MacMini 1.83Dual superdrive - 1GB 667ddr2 - 400gb Macbook 13" 2.16GHZ/1GB/160GB OS X Leopard
|
|
|
Пхото-Гӵнтхер
Ylivuotinen

Ilonpilaaja
|
 |
« Vastaus #1 : 19.01.2008, 16:49:57 » |
|
Koskaan ei ole ollut mahdollista päästä kuvaan revontulia, mutta perstuntumalta vois sanoa, että jalusta, pieni aukko ja pitkä valotusaika vois olla sellainen millä onnistuisi...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
araneva
Kypsä

|
 |
« Vastaus #2 : 20.01.2008, 17:35:50 » |
|
Koskaan ei ole ollut mahdollista päästä kuvaan revontulia, mutta perstuntumalta vois sanoa, että jalusta, pieni aukko ja pitkä valotusaika vois olla sellainen millä onnistuisi...
Mitä olen itse kuullut on juuri päin vastoin, iso aukko ja melko lyhyet ajat, kork. 30 sek.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Fool on the hill
Käynyt

Jepulis
|
 |
« Vastaus #3 : 20.01.2008, 17:43:00 » |
|
Mulla on myös sellanen mielikuva siitä, että suurella aukolla ja pienellä ajalla, muuten menee suttuseks ja tähtien liike näkyy. Nyt jostain luin, että on alkamassa aktiivinen auringonpilkkujen jakso, jolloin kai voisi olla mahdollista nähdä revontulia. Kaksi kertaa olen täällä Helsingissä nähnyt ja kerran jopa kuvannut. Viimeksi 1 1/2 vuotta sitten kesällä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Treat the earth well: it was not given to you by your parents, it was loaned to you by your children. We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children." Ancient Indian Proverb -------------------------------------- Kamerarojekti -> http://bwportfolio.com/projekti/
|
|
|
Пхото-Гӵнтхер
Ylivuotinen

Ilonpilaaja
|
 |
« Vastaus #4 : 20.01.2008, 18:28:46 » |
|
Mitä olen itse kuullut on juuri päin vastoin, iso aukko ja melko lyhyet ajat, kork. 30 sek. Ilmeisesti hieman eri käsitys pitkästä ja lyhyestä ajasta  Itsellä oli mielessä joku maks. 15 sek. Tosin nyt kun miettii, niin aika isoa aukkoa siinä joutuu pitämään...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
araneva
Kypsä

|
 |
« Vastaus #5 : 20.01.2008, 18:36:02 » |
|
Mitä olen itse kuullut on juuri päin vastoin, iso aukko ja melko lyhyet ajat, kork. 30 sek. Ilmeisesti hieman eri käsitys pitkästä ja lyhyestä ajasta  Itsellä oli mielessä joku maks. 15 sek. Tosin nyt kun miettii, niin aika isoa aukkoa siinä joutuu pitämään... 2,8 on kuulemma noissa hommissa pimeä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Boogieman
Ylivuotinen

Apple-Günther
|
 |
« Vastaus #6 : 20.01.2008, 18:47:13 » |
|
Minä en tiedä. Ne pari, mitkä edes olen kuvannut (miksihän niitä ei tullut ikinä kuvattua filkka-EOSillakaan?), olen napsinut Canonin pokkarilla. Jos oikein muistan taisin säätää manuaali-valotusaika-asennossa valotusajan tappiin, eli kolmeen kymmeneen sekuntiin. Click —> Flickr  PIAF: Eihän tuo mikään mallikuva sitten tosiaankaan ole. Täällä oli ehkä valokuvanäyttelyssä joskus aikamoisen hienojakin shotteja. Ja tein duunikeikkaillessa painolevyt erääseen kirjaan, joka oli oikeastaan pelkkä kuvateos revontulista. Se kaveri oli viettänyt aikaa tunturissa aika paljon.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 20.01.2008, 18:49:09 kirjoittanut Boogleman »
|
tallennettu
|
Minä muuraan, rappaan, maalaan, lakkaan, tikkaan, toppaan, täytän lintuja ja olen tinuri. flickr™
|
|
|
Whig
Tuore
|
 |
« Vastaus #7 : 21.01.2008, 11:50:44 » |
|
Mitä olen itse kuullut on juuri päin vastoin, iso aukko ja melko lyhyet ajat, kork. 30 sek. Ilmeisesti hieman eri käsitys pitkästä ja lyhyestä ajasta  Itsellä oli mielessä joku maks. 15 sek. Tosin nyt kun miettii, niin aika isoa aukkoa siinä joutuu pitämään... 2,8 on kuulemma noissa hommissa pimeä  Jos oikein muistan mitä Willamon Heikki viimeksi sanoi, kun häntä olin kuuntelemassa niin nelosen aukolla nelisen sekuntia ja iso neljäsataa olisi hyvä nyrkkisääntö revontulia kuvaillessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
rutja
Tuore
|
 |
« Vastaus #8 : 25.01.2008, 07:39:17 » |
|
Suuri aukko ja aika jotain välillä 8-15 sekuntia tulien voimakkuudesta riippuen. Puoli minuuttia on jo liikaa - tähdet ehtivät liikkua sen verran että näkyvät kuvassa viiruna. Tuletkin usein seilaavat voimakkaasti, joten suttua tulee taas pitkällä ajalla. Kaukolaukaisin ja peilin lukitus auttaa tietenkin vähentämään tärähtelyjä. Muutama kuva taivaan tulista löytyy www.karhukuusamo.com - käykää kurkkaan. Toivotaan kunnon tulia keväälle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
araneva
Kypsä

|
 |
« Vastaus #9 : 25.01.2008, 08:05:50 » |
|
Suuri aukko ja aika jotain välillä 8-15 sekuntia tulien voimakkuudesta riippuen. Puoli minuuttia on jo liikaa - tähdet ehtivät liikkua sen verran että näkyvät kuvassa viiruna. Tuletkin usein seilaavat voimakkaasti, joten suttua tulee taas pitkällä ajalla. Kaukolaukaisin ja peilin lukitus auttaa tietenkin vähentämään tärähtelyjä. Muutama kuva taivaan tulista löytyy www.karhukuusamo.com - käykää kurkkaan. Toivotaan kunnon tulia keväälle. Olipas hienoja kuvia 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nuno
Ylivuotinen

Änkyrä
|
 |
« Vastaus #10 : 25.01.2008, 08:22:43 » |
|
Suuri aukko ja aika jotain välillä 8-15 sekuntia tulien voimakkuudesta riippuen. Puoli minuuttia on jo liikaa - tähdet ehtivät liikkua sen verran että näkyvät kuvassa viiruna. Tuletkin usein seilaavat voimakkaasti, joten suttua tulee taas pitkällä ajalla. Kaukolaukaisin ja peilin lukitus auttaa tietenkin vähentämään tärähtelyjä. Muutama kuva taivaan tulista löytyy www.karhukuusamo.com - käykää kurkkaan. Toivotaan kunnon tulia keväälle. Olipas hienoja kuvia  Upeita kuvia kyllä. n.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Talking without thinking is like shooting without aiming. -Dixie Chicks "The truth, as always, will be far stranger." - Arthur C. Clarke last.fm flickr
|
|
|
Isovarvas
Kypsä

|
 |
« Vastaus #11 : 22.06.2008, 22:26:32 » |
|
Joitain vuosia sitten tuli kuvattua repoja. Opiskelijana oli aikaa kukkua yöt läpeensä milloin missäkin hommissa. Nyt ei enää jaksa. Kuvattu Provia 400F:lle, aukko f/2.8 tai suurempi (jos olisi), valotusajat mutulla repojen kirkkauden mukaan siten, että maksimin määrää tähtien viiruuntuminen. 24 mm linssillä muistaakseni 20 tai 25 sekuntia oli maksimi, siihen löytyy joku kaavakin jostain, eli maksimi valotusaika jolloin pistemäiset kohteet säilyvät vielä pisteinä on suhteessa objektiivin polttoväliin. http://www.student.oulu.fi/~ptalviti/repo02.htmlDigillä repoja kuvatessa tuppaa vihreät menemään luonnottomiksi, filmi toistaa sävyt luonnolisempina.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Veni vidi vitsi vitsi
|
|
|
Veikka
Ylivuotinen

Hell Ain't A Bad Place To Be
|
 |
« Vastaus #12 : 22.06.2008, 22:34:37 » |
|
Upeita!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
 "Parempi hallita helvetissä kuin palvella taivaassa."
|
|
|
Runawayboy
Kypsä

Bold's BarberShop
|
 |
« Vastaus #13 : 23.08.2008, 00:14:16 » |
|
Vanha tredi mutta fak dät! Noi revontulikuvat ovat todellakin upeita. Yks mun ystävä väittää kivenkovaa että se kuulee revontulet. Niin minäkin joskus, mutta nykyään on jo sellainen tinnitus että hyvä kun vellikellon kuulee. Tässä kuitenkin savupiipunnokasta otettu amatöörifoto täysikuusta halvalla digikameralla. Livenä näkymä oli aivan uskomattoman kaunis, tietenkin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
How can we fail in such a wonderful world?
|
|
|
|