Omenamehu.org
PURISTAMO · MEHUWIKI · TALK
22.11.2008, 09:50:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Snadiomena.net: iPhone 3G: ohjelmistoversiota 2.2 odotellessa · Call of Duty 4: Modern Warfare · Macally TunePal - Edulliset iPhone-kuulokkeet
Macsanomat: MUGi-ilta: Mitä tapahtuu vaalikokouksessa? · fidiskillä häiriö 20.11.2008 · Parallels 4 saatavilla
Uutiset: Oletko lukenut Omenamehu.org:n peruskirjan?

Etusivu   Ohjeet Haku Tietosuoja Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kahden koneen varmuuskopiointi ratkaisu (rauta & softa)  (Luettu 536 kertaa)
Ultor
Ylivuotinen

Profiili
« : 23.07.2008, 19:07:24 »

Sain nyt päähäni, että pitäisi väsätä jonkin sortin varmuuskopiontijärjestelmä koneille. Tai tällä hetkellä ei ole vielä kuin MBP ja syksystä menee iMac hankintaan, mutta ajattelin nyt jo säätää hommat kuntoon ainakin MBP:n osalta.

Eli nyt ei ole siis minkään näköistä rautaa tai softaa joilla varmuuskopioita ottaisin, kaikki tärkeimmät tavarat viskon käsipelillä fidiskille. Nyt olisi tarkoitus siis saada jonkin sortin systeemi, jolla koneet saisi varmistettua. Järjestelmän pitäisi tietysti olla täysin automaaginen jottei se edellytä käyttäjältä mitään ja myöskin inkremetaaliset varmuuskopiot olisi melkeimpä pakolliset.

Nyt kun olen tuossa katsellut kaikkia vaihtoehtoja, niin helpoimmaksi (tai ainakin halvimmaksi) taitaisi tulla ostaa kaksi USB/Firewire levyä, joihin sitten kumpikin kone ajelee varmuuskopiot yöllä. Tämä tietysti edellyttää läppärin osalta aina tuon johdon kiinni laittamisen, kun koneen tuo kämpille, mutta tämän kanssa varmaan pystyy vielä elämään.

Ulkoisten USB/FW-levyjen etuna olisi tietysti edullisuus, sillä kohtuullisen verkko-levyn hommaminen tuntuu maksavan mansikoita. Yhtään järkevän oloinen järjestelmä maksaa päälle 200e pelkästä kotelosta, sinne sitten esim teran kovo, niin hinta hipoo jo 400e ja vielä pitäisi verkkoon hommata giganen kytkin tuon lisäksi. Näin ollen varmuuskopiolle tulee sen verran hintaa, että taitaa jäädä tekemäti. Joten nyt olen vähän kallistumassa ideaan kahden USB/FW-kovon hommammisesta, iMacissä TimeMachine käyttöön ja MBP:hen (pyörii Tigerilla) sitten vähän lisä säätöä tuon softan kanssa.

Mitäs ohjelmia tuohon Tigerilla tapahtuvaan varmuuskopiontiin ehdottaisitte? Rdiff-backup vaikuttaisi aika pätevältä ja Sälli on tuosta kirjoitellutkin ja laittanut omat scriptinsäkin jakoon (linkki). Paljoa tuosta softasta ei kuitenkaan viitsisi maksaa, kun ei tuo rdiff-backup niin kamalan hankalalta vaikuttanut.

Onkos noissa omalla virtalähteellä varustetuissa ulkoisissa levyissä olemassa vielä ominaisuutta, joka sammuttaa levyn, kun kone menee nukkumaan ja käynnistää sen automaattisesti koneen herätessä unilta? Ei jaksaisi vain kuunnella jos ne pyröii 24/7 Wink

Joten "mennäänkös näillä", vai onko jollain jotain parempaa tarjolla? Grin
« Viimeksi muokattu: 23.07.2008, 19:11:24 kirjoittanut Ultor » tallennettu

Työ on nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä. - kiianmies
iTuomas
Ylivuotinen

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 23.07.2008, 19:14:37 »

Ainakin minulla tuo USB-Lassie (500 Gt Porsche omalla powerilla) laittaa limppunsa unille samaan aikaan kun konekin nukahtaa ja herää myöskin koneen kanssa yhtaikaa. Tuuletin siinä vain on sen verran äänekästä sorttia että yleensä kyllä unmounttaan ja sammutan levystä virrat kokonaan ennen koneen nukuttamista.
tallennettu

"Life Without Walls" slogan after the Windows flag logo is bizarre. If you don't have walls, why do you need Windows?
MBP - PMG4 - iP - D80 - flickr
Panda
Käynyt

Profiili
« Vastaus #2 : 23.07.2008, 19:17:41 »

Ainakin minulla tuo USB-Lassie (500 Gt Porsche omalla powerilla) laittaa limppunsa unille samaan aikaan kun konekin nukahtaa ja herää myöskin koneen kanssa yhtaikaa. Tuuletin siinä vain on sen verran äänekästä sorttia että yleensä kyllä unmounttaan ja sammutan levystä virrat kokonaan ennen koneen nukuttamista.
Jeps. Minulla myös Lassien 500Gt Desktop Hard Disk tekee saman. Kone nukahtaa -> kovo nukahtaa jne. Tosin jos koneen sammuttaa niin jää kovo pyörimään.
Niin ja jos sitä ei käytä vähään aikaan, niin lopettaa myös pyörimisen. (Siis on yhä mountattuna ja kun avaa Finderistä(tai muusta) niin alkaa taas pyöriä)
tallennettu

Ultor
Ylivuotinen

Profiili
« Vastaus #3 : 23.07.2008, 19:18:40 »

Onkos muuten noissa USB-kovoissa nuo tuulettimet kamalankin yleisiä? Tuollaista kun ei sitten tekisi millään meili hommata.
tallennettu

jomppa
Ylivuotinen

Profiili
« Vastaus #4 : 23.07.2008, 19:25:09 »

Nyt kun olen tuossa katsellut kaikkia vaihtoehtoja, niin helpoimmaksi (tai ainakin halvimmaksi) taitaisi tulla ostaa kaksi USB/Firewire levyä, joihin sitten kumpikin kone ajelee varmuuskopiot yöllä. Tämä tietysti edellyttää läppärin osalta aina tuon johdon kiinni laittamisen, kun koneen tuo kämpille, mutta tämän kanssa varmaan pystyy vielä elämään.

Tietysti tämän kanssa pystyy elämään, jos kone on usein pöydällä ja USB-levyn kytkeminen on todellakin vain muutaman senttimetrin liike. Itse nimittäin huomasin, että jos varmuuskopiointia varten täytyy tehdä jotain erityistä (kuten kaivaa kaapista USB-levy ja kytkeä läppäriin), muodostuu varmuuskopiointivälistä huomattavasti aiottua pidempi ja epäsäännöllisempi. Siksi hankinkin lähes heti TC:n sen ilmestyttyä (toisin tuohon päätökseen vaikutti myös se, ettei minulla ollut muutenkaan n-yhteensopivaa tukiasemaa). Tunnin välein tehtävä backup helpottaa elämää kummasti, kun esim. ohjelmia päivitettäessä/asetuksia muutettaessa on tilanteen palauttaminen helppoa. Pöytäkoneiden kanssa sama tietysti onnistuu myös USB/FW-levyllä.
tallennettu

Jännittävän Ovela Muotitoimittaja ja Pöyristyttävän Punaposkinen Atleetti
Ultor
Ylivuotinen

Profiili
« Vastaus #5 : 23.07.2008, 19:39:23 »

Tietysti tämän kanssa pystyy elämään, jos kone on usein pöydällä ja USB-levyn kytkeminen on todellakin vain muutaman senttimetrin liike. Itse nimittäin huomasin, että jos varmuuskopiointia varten täytyy tehdä jotain erityistä (kuten kaivaa kaapista USB-levy ja kytkeä läppäriin), muodostuu varmuuskopiointivälistä huomattavasti aiottua pidempi ja epäsäännöllisempi. Siksi hankinkin lähes heti TC:n sen ilmestyttyä (toisin tuohon päätökseen vaikutti myös se, ettei minulla ollut muutenkaan n-yhteensopivaa tukiasemaa). Tunnin välein tehtävä backup helpottaa elämää kummasti, kun esim. ohjelmia päivitettäessä/asetuksia muutettaessa on tilanteen palauttaminen helppoa. Pöytäkoneiden kanssa sama tietysti onnistuu myös USB/FW-levyllä.
Eihän tuo tietysti mikään optimaalinen ratkaisu ole (siis tuo USB-levylle ajo), mutta kun ottaa tavaksi nostaa läppärin aina laukusta kun tulee kämpille ja levy on aina pöydällä, niin eiköhän tuo silti tule tehtyä. Ostaa sitten myöhemmin vaikka tuon TC:n jos tuntuu, että varmuuskopioiden otto tiheys on laskenut liikaa.
tallennettu

Boogieman
Ylivuotinen

Apple-Günther

Profiili
« Vastaus #6 : 23.07.2008, 19:49:38 »

Kyllä tuo WD MyBook menee ihan oikeasti nukkumaan, kun iMac nukahtaa. Eli siinä jää vain valo kuorsaamaan, kuten iMacissakin. Täysin hiljaa on levy.

Samoin, jos levy on jouten mountattuna, se menee pidemmän päälle unille. Tässä tietysti se huono puoli, että jos on aisaa levylle, sen herääminen vie hetken.
En tällä haavaa käytä tuota scratch disckinä, joten se nukkuu miltei aina.
tallennettu

Minä muuraan, rappaan, maalaan, lakkaan, tikkaan, toppaan, täytän lintuja ja olen tinuri.
flickr™
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.6 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Ylläpito: mehumaija@omenamehu.org
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.098 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.