Omenamehu.org
PURISTAMO · MEHUWIKI · TALK
03.09.2010, 17:36:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

iTried.org: Apple iPhone 4 · Sony Handycam DCR-DVD201E · M-Audio Audiophile 2496
Snadiomena.net: Mozilla kiertää Applen selainpolitiikan Firefox Homella · Apple ohitti Microsoftin maailman arvokkaimpana teknologiayrityksenä · Microsoft mukana Applen tulevassa julkistustilaisuudessa
Uutiset: Omenamehu.orgin WAP-palvelu mobiililaitteille löytyy osoitteesta http://wap.omenamehu.org/.

Etusivu   Ohjeet Haku Tietosuoja Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Jalusta-asiaa...  (Luettu 13712 kertaa)
telegram
Vieras
« : 26.12.2008, 14:35:36 »

Oli toisaalla jalustoista puhetta, enkä muista että näistä olisi omaa ketjuaankaan ollut. Keskustelkaamme jalustoista siis täällä!

Minulla on Manfrotto 055Jotain, ja Manfrotto taitaa olla ylivoimaisesti suosituin parempien jalustojen (=järkkärin kunnialla kantavien) jalustojen merkki. 055 taas on luultavasti suosituin mallisarja. Mutuilisin, että Manfrotton suosion salaisuus on siinä, että niitä on jokaisessa kamerakalustoa myyvässä liikkeessä tarjona ja jokaisessa kaupungissa läpi Suomen. Mallistosta löytyy myös kaiken hintaista ja kokoista jalustaa ja kamerapäätä sekä lisävarustetta. Manfrottot ovat myös helppokäyttöisiä ja nopeita virittää käyttökuntoon. 055 on taas suosittu malli siksi, kun se on kohtuuhintainen, mutta kyllin tukeva useimpien harrastajien kalustolle, kunhan ei tarvitse aavikolla tai meren rannalla kuvata navakan tuulen keleissä. Manfrottoja on vähän jokaisella, mikä ei kerro siitä, että Manfrotto olisi muihin merkkeihin nähden ylivertainen. Se kertoo siitä, että Manfrotto on vahva brändi Suomessa, ja myös kyllin hyvä kyetäkseen nousemaan vahvaksi brändiksi.

Minulla on tosiaan nuo Manfrotto-kamppeet, kun en nöösinä muuta osannut ostaa, ja niitä oli tarjolla silloin ja siinä liikkeessä, mistä menin jalustaa ostamaan aikoinaan. Olen ollut aivan tyytyväinen, vaikka voi olla, että olisin saanut samaan rahaan tukevamman ja vahvemmankin jalustan. 055Jotain on kuitenkin ollut ihan riittävän hyvä.

Aivan huippuostos oli 222 joystick-pää. Se kantaa valmistajan mukaan (ainakin) 2,5 kilon kuorman kunnialla nyykähtämättä. Ainakaan mulla ei ole sellaista kamera-objektiivi-yhdistelmää keskikoon kamat mukaan luettuna, joka ei tuossa pysyisi hyvin. Jos tulee joskus isommat kamat hankittua, hankin sitten järeämmän pään tuon 222:n rinnalle kakkospääksi, mutta 222:sta en luovu. Se on kätevä ja nopea. Se on hävittäjälentokoneen ohjaussauvan muotoinen ja yhdestä liipasimesta painamalla sitä voi käännellä ylösalasvasemmalleoikealleympäriämpäri miten lystää. Ei tarvitse löysäillä ruuveja, avata salpoja tms., painaa vain liipasimen pohjaan ja säätää. Kannattaa ainakin kokeilla kaupassa.

Muita huomionarvoisia merkkejä ovat esim. Velbon ja Gitzo. Myös Slikillä on tukevampia malleja. Hintaluokka kertoo usein paljon jalustan laadusta ja tukevuudesta. Reilulla satasella alkanee saada jo ihan hyviä harrastajakäyttöön. Aina kannattaa kuitenkin kokeilla kaupassa ja testailla tukevuutta, kätevyyttä ja käytettävyyttä.
tallennettu
iCaine
Vieras
« Vastaus #1 : 26.12.2008, 15:04:51 »

No joo... oiva avaus Seppo!lta.

Itsellä on kanssa tuo 055 Manfrotto, tosin kinopäällä. Yleensä tuo on vakuuttanut tukevuudellaan, mutta tuossa syksyllä tuli vastaan tilanne jossa hieman pääsin pettymään. Digirunko + 70-200 tsuumi muodostivat riittävän tuulikuorman, että kuviin tuli selvää liike-epäterävyyttä vaakasuunnassa sekunnista pidemmillä ajoilla. Harvoin tosin niin paljoa tuulee, että tuo tulisi vastaan uudemman kerran, no ehkä niissä korkeuksissa...

Sitten on se ikuinen vääntö... kino- vai kuulapää... Itse tuli päädyttyä kinoon. Onhan se ehkä jossain tilanteissa hitaampi, mutta vakaasti uskon, että se on myös tukevampi.

Niin ja sitten on vielä monopodit eli yksijalat. Sellainenkin löytyy, Slikin valmistamana. Niillä nyt hyöty on lähinnä siinä, että saa kuormaa laskettua sen monopodin varaan. Suuri hyöty jos kuvaa pitkillä teleillä esim. urheilua.
tallennettu
Nuno
Vieras
« Vastaus #2 : 26.12.2008, 15:42:53 »

Manfrotton 055ProB (saa sen pystyputken taitettua vaakaan) ja Slikin 700Pro löytyy taloudesta. 055 on kuulapäällä (kiitos B-setä) ja Slik kinopäällä. Oon itse tykänny tuosta 055:sta, että on tukeva ja suht rivakka säädettäväkin, kunhan ensin tutustuu kunnolla ominaisuuksiin. Jaksaa kantaa mukisematta ainakin Mamiyan 645 Pro TL + CZ Jena Sonnar 180mm yhdistelmän, jolla on painoakin jo jonkun verran.

Monopodia oon miettiny joillekin metsäpatikointireissuille (=kiipeilysessiot) matkakaveriksi.

e: typo
« Viimeksi muokattu: 26.12.2008, 19:47:00 kirjoittanut Otto. » tallennettu
Mikko
Ylivuotinen

Profiili
« Vastaus #3 : 26.12.2008, 19:38:04 »

Jalusta-asia on hyvinkin ajankohtainen. Lainassa on tällä hetkellä Slikin jokin kivikautinen alumiininen jalusta, jolla kyllä kuvaa, mutta nopeasti sitä ei kyllä säädä, muutenkin on aika virittämistä tuon kanssa. Tuossa hätäisesti varasin verkkokauppa.comista Manfrotton 190XB:n kuulapäällä 486RC2  (linkki), mutta tuo 055 on vielä myös harkinnassa. Kovin oli hyllyt tyhjänä vaan ainakin tuolla näin joulun jälkeen. Juuri mitään ei pääse liikkeessä testaamaan. Kokemuksia tuosta 190XB:stä? Kannattaako suosiolla investoida enemmän vaikka tuohon 055:een?
tallennettu
Anders.
Ylivuotinen

Ei paikalla.

Profiili
« Vastaus #4 : 26.12.2008, 20:20:02 »

Kannattaa kysellä multa jalusta-asioista...  Roll Eyes Voin jakaa mielipiteeni avoimesti.  Wink

En siis edes omista jalustaa, mutta lainassa on joku 30 vuotta vanha alumiininen Manfrotto. Ihan ok, mutta tosi tosi kyllä talvella.

Varmaan pitäisi jossain vaiheessa tilata jonkin sortin jalusta ja siihen sitten joko jättimäisen kokoinen kuulapää tai sitten Manfroton Grip action -kuula. Jalustaksi olisi parempi varmaan hankkia hiilikuitua...
tallennettu

"This is my super cool signatune in english on a finnish message board."
Mies ilman ÄLLÄÄ on nikonisti
-basilo
lumppujussi
Ylivuotinen

mokoma punkero

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 26.12.2008, 20:58:33 »

Mielestäni vuosikerta -69 on ehdotonta parhaimmistoa.

Kuvitelkaa mielessänne Joulu-Jallun kantta. -Mehumaija
« Viimeksi muokattu: 26.12.2008, 21:35:43 kirjoittanut Mehumaija » tallennettu

sammacco
Käynyt

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 27.12.2008, 09:25:52 »

Kokemusta on noin parista kymmenestä jalustasta, gitzoja, slikkejä, manfrottoja ...
mutt yks on omasta mielestä ylitse muiden. Puinen berlebachin kinttu. Ja tos mutama syy miks,
- Talvella tulee kuvattu jonkin verran, niin sitä voi kantaa ihan paljain käsin
- Keskiputken saa suoraan saman tien ilman temppuilua.
- Jalat on litteet, joten sitä on suht mukava kantaa olkapäällä
- On todella tukeva, ei hötkyile eikä värise
- kestävä

Mulla on niitä 2 kpl ja toinen on reilusti yli 15v vanha ja kukkuu vielä komeesti.
Jos jotain miinusta pitää sanoo, niin työmaitten ohi kun oon muutaman kerran puunväristä versiota kanniskellut, niin asiaa tietämättömät työmiehet ovat luulleet että oon pölliyt niitten takymetrin jalan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Takymetri
Nyt mulla on siis toinen noista jaloista musta joten se ongelma on poistunut.

http://www.photax.se/sttv/berlebach/report9043/report9043.htm
tallennettu
sammacco
Käynyt

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 27.12.2008, 09:34:54 »

Ja mainitaan vielä toinen jalka, josta on paljon iloa ja hyötyä
Manfrotto Magic Arm. (kit)

tallennettu
sammacco
Käynyt

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 27.12.2008, 09:56:59 »

niin ja toki toinen tärkee jalustan kanssa on se kuulapää.
Berlebachia tulee käytetty paljon myös "ilman päätä"  Ilmeetön

Viimesin ostos on Foban superball m 2, joka toistaiseksi pytyy siinä mihin se kiristää. Sitä ennen oli Slikin 800 kuulapä, jonka kanssa meni sitten pikkuhiljaa hermot. Ja jos ton kuulapää ostaa irrotettavalla pikalukitus systeemillä, kannattaa niitä pika-läpysköit ostaa ainakin 2, koska se on jostain syystä aina hukassa, vaikka kuinka tarkkaan sitä yrittää varjella Grin

tallennettu
telegram
Vieras
« Vastaus #9 : 27.12.2008, 10:26:48 »

Berlebachhihan se olis kyllä joka pojan unelma. Kalliita vaan ovat, mokomat.
tallennettu
sammacco
Käynyt

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 27.12.2008, 11:11:10 »

Muistaakseni se ei maksanut kun reilut 200€ ja siinä ajassa kun toi vanhempi on tuossa ollut on noita metallisia jalkoja hajonnut monia. Oon ostant muutamia reppuun sopivia ja aina niistä hajoo joku muoviosa-kiristin-ruuvvista-meneekierteet-osa

http://www.berlebach.de/inhalte/produkte/stative/report/report.php
tallennettu
Mikko
Ylivuotinen

Profiili
« Vastaus #11 : 27.12.2008, 12:29:35 »

Lähdetään hakemaan kaupasta Manfrotton 055XPROB -jalusta 488RC2 -kuulapäällä. Vielä ehtii tyrmäämään ja ehdottelemaan muuta. Wink Tuplahintaa ei ole valmis hiilikuidusta maksamaan.
tallennettu
iCaine
Vieras
« Vastaus #12 : 27.12.2008, 12:35:16 »

Hitto, pitäisköhän tuollainen berlebach tilata... kun ei sitten maksa tuota enempää. Olis aika kiva...

Ja Mikolle, siitä vaan. Ei se huono ostos ole.
tallennettu
Mikko
Ylivuotinen

Profiili
« Vastaus #13 : 27.12.2008, 12:39:50 »

^ Kuvaaja ehtii kuitenkin kylmettymään jo ennen jalustaa niin ei se talvella kylmeneminenkään ehdi muodostumaan ongelmaksi. Cheesy
tallennettu
iCaine
Vieras
« Vastaus #14 : 27.12.2008, 12:42:32 »

^ Kuvaaja ehtii kuitenkin kylmettymään jo ennen jalustaa niin ei se talvella kylmeneminenkään ehdi muodostumaan ongelmaksi. Cheesy
Sitä on liikenteessä Cheesy Pitää olla lämmintä mehua termarissa...
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.9 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Ylläpito: mehumaija@omenamehu.org
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.72 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.