Joo, oon kans' kuullut että arkuus on suht' yleistä rodussa...
... jotenkin tekis mieli syyttää sveitsiläisiä siitä (heillä on ollut yhtenä pyrkimyksenä saada rodusta perus-sakemannia seurakoiramaisempi, eli pehmeämpi – pehmeys taas tahtoo kulkea käsi kädessä arkuuden kanssa)
Neiti E:n reaktioista:
• fillari suhahtaa lähes äänettömästi ohi vauhdilla – reaktio on lyhyt
"bWuh!" ja katse palaa saman tien siihen missä mielenkiinto oli aiemmin
• sorarekka oli peruuttamassa lenkkireitillä, mitä oltiin kuljettu jo kerran aiemmin – E. ei hidastanut vauhtia millään lailla, paineli siitä vaan vierestä ohi piittaamatta piipityksestä tai dieselin murinasta
• käytiin eilen puolenpäivän aikaan Tapiolassa – ihmispaljous ei näyttänyt stressaavan millään lailla
• olis menossa nuuskimaan kaikki vastaantulijat ja ohitettavat (yleensä kävellään nopeammin kuin kukaan muu, ainoastaan lenkkeilijät joskus ohittavat).
Lenkkeilijätkin pitäis hänen milestää tarkastaa ennen kuin voi päästää ohi

(asenne on selvästi tutkiva
"mikäkukasäoot", ei ollenkaan
"ootsämunkaveri"... eli ei ainakaan minusta mitenkään aralta vaikuta, que?
Toisille koirille räyhäämistä selitetään mun mielestä ihan liian helposti ja herkästi arkuudesta johtuvaksi – saattaahan se sitäkin usein olla, mutta kun on jonkinmoisen määrän nähnyt sellaisiakin koiria jotka ovat selvästi rohkeita ja kuitenkin hyökkääviä...
On rotuja joissa hyökkäävyys on hyvinkin tyypillistä, esim. staffi, amstaffi, pitbull... eivät pelkää pirua eivätkä puujumalaa, kaikkien ihmisten kavereita, mutta toisen koiran näkeminen tuo pintaan rotujen tappelukoirataustan.
Siitä ei pääse kuin kovalla kurilla ja omistajan osoittamalla kerta toisensa jälkeen että hyökkäävää käytöstä ei suvaita.
---
ED: tämän aamun lenkillä oli taas hetkeksi unohtunut että vetäminen ei ole hyväksyttävää – mutta kiskominen helpotti kun päästiin vähän kauemmaksi lähipusikosta, missä pitkäkorvia näkee jatkuvasti.
Muutoinkin tuntuu siltä, että oli oikea peliliike ottaa heti
koira-kiinni-vyölle käyttöön
(=
leveä nahkavyö, tarpeeksi alas ettei oma selkä mene jos/kun koira tempasee – housujen vyön alapuolelle tulee itse tuo yleensä sitaistua
siihen sulkuhaalla kiipeilyköydestä tehty talutin, köydessä taas sulkuhaalla nahkainen panta (koiran kaulasta mun vyölle 240 cm, apukahva 160 cm kaulasta, "
sivulla!-kahva" 30 cm kaulasta – köysi ny voi olla mitä tahansa riittävän vahvaa materiaalia)
Kun koira kiinni vyössä, niin tuntuma on koiran kannalta joustamattomampi kuin jos tempoisi mun kättä – eli vetämisestä vähemmän hyötyä hänen kannaltaan, köyden toisessa päässä oleva vaikuttaa järkähtämättömämmältä – vetäminen helpottaa melko nopeasti.
Kun ottaa kiinni tuosta "
sivulla!-kahvasta", niin vetäminen on vielä aikamoista – ei oikein haluaisi kävellä etukäpälät mun jalkojen tasalla, pitäis päästä eteen vapaasti haistelemaan